The features of reliability providing and residual life assessment of bridges in difficult operation conditions
Keywords:
reliability, residual life, degradation function, a probabilistic calculation, life cycle design.Abstract
Abstract. Purpose. The purpose of work is to examine the development of the algorithm for predicting the life of bridges in difficult conditions for further assessment of residual life of structures and effective implementation of restoration program. Methodology. Residual design resource forecasting is carried out on the degradation model included in codes methodology. Refinement of the result of the residual life assessment is provided by using probabilistic structure analysis (strength, crack resistance). Findings. The analysis of one of the aspects that complicates forecasting structures resource and reducing the effective restoration implementation, namely, the mutual influence of the states of the neighboring elements. On the basis of an example, the need of accounting the effects of some bridge elements state for the degradation function of others, which may be the determining factor in difficult operation conditions is shown. Accounting of the effects of the state of the adjacent bridge elements on their degradation function allows to adjust the weighting effect of a specific item on the technical condition of the bridge and therefore more effective to take into account the need for repair. For more accurate method for forecasting the residual resource and reliability parameters for operation, requires the periodic evaluation of the technical condition of the structure, at what the definition of degradation function must take into account complex influence of aggressive factors, the mutual influence of adjacent structures and features of the location structure in construction. Originality. An addition for algorithm of forecasting the life of bridges in difficult operation conditions is considered. Practical value. Receiving of refined features of structural elements degradation allows to carry out a refined assessment of residual life and more effectively implement of restoration measures program, which is especially important in conditions of limited funding.References
Vasiliev A. I. Probabilistic estimation of the life of road bridges operated under conditions of reinforcement corrosion. Concrete and reinforced concrete, 2003 №2. pp. 17-20.
DSTU-N B V.2.3-23:2009. Directive for maintenance state assessing and predicting of highway bridges. – К. : Minregionbud Ukrainy, 2009. – 49 p.
Iosilevskiy L. I. Problems of reliability of reinforced concrete bridge structures. Concrete and reinforced concrete, 1999 №1. from. 23-26.
Lantukh-Lyashenko A. Finding durable management concept of reinforced concrete highway bridges. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/problems_of_transport/PT_09_2012/215-223.pdf
Lantukh-Lyashenko A. І. Normative regulation in the field of designing and maintenance of bridges. Vestnik HNADU, vyp. 58, 2012. pp. 7-15.
Perel’muter A. V. Structural reliability requirements. Vestnik TGASU № 1, 2015. pp. 81-101.
Savitsky N., Shvets N., Tishchenko E. Probabilistic calculation methods of reinforced concrete structures and assess of their accuracy / Theoretical Foundations of Civil Engineering, No 9.-Warsaw: Wydawniczej Politechniki Warszawskiej, 2001.-pp.153158.
Chen Hua-Peng, Xiao Nan. Symptom-based reliability analyses and performance assessment of corroded reinforced concrete structures. Structural Engineering and Mechanics, Vol. 53, No. 6 (2015), pp. 1183-1200.
Ehlen M.A., Thomas M.D.A., Bentz E.C. Life-365 service life prediction model version 2.0. Concrete international, May 2009, pp. 41-46.
Gjørv Odd E. Durability design and quality assurance of major concrete infrastructure. Advances in Concrete Construction, Vol. 1, No. 1 (2013), pp. 45-63.
Rostam Steen. Service life design of concrete structures – an experience-based discipline becoming scientific. Structural engineering and materials (2000), pp. 131-150.
Sabtu Hilyati B., Stewart Mark G. Reliability Analysis and Life Cycle Costing Of Rehabilitation Strategies for RC Structures Exposed To Marine Environment. Available at: http://eprints.uthm.edu.my/2822/1/Hilyati.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Редакція Видання категорично засуджує прояви плагіату в статтях та вживає всіх можливих заходів для його недопущення. Плагіат розглядається як форма порушення авторських прав і наукової етики.
При виявлені у статті більш ніж 25% запозиченого тексту без відповідних посилань та використання лапок, стаття кваліфікується як така, що містить плагіат. У цьому випадку стаття більше не розглядається редакцією, а автор отримує перше попередження.
Автори, в статтях яких повторно виявлено плагіат, не зможуть публікуватися в усіх журналах Видавництва ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури».
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).