Study of the effect noise sources in the urban environment
DOI:
https://doi.org/10.30838/P.CMM.2415.250918.88.135Keywords:
noise, noise disease, road transport, rail transport, acoustic load, sound level meters, noise screen, urban environmentAbstract
Purpose. Studies of acoustic load from different types of vehicles on the local environment. Method. Full-scale experimental studies of determining noise levels from road and rail transport in Kharkov, as well as determining the noise level in the Park area (in the Central Park of culture and recreation M. Gorky) using sound level meters (VSHV – 003 and BL-1-M1). Statistical methods and numerical methods were used to process and analyze experimental data. Results. Transport highways of Kharkiv without rail transport and with it were investigated. Studies have shown that roads with rail transport 5 − 10 dBA louder than roads without it. It was found that the level of acoustic load exceeds the norm and requires the introduction of various solutions to reduce it. Loads in places with high traffic intensity showed that the noise level at a distance of 1 m from the roadway is ≈ 90 dB. Moving away from the roadway, the noise is certainly extinguished and the acoustic load is reduced, but still it is necessary to reconstruct the rolling stock of rail transport and modernize the city streets. These works will increase the comfort and safety of passengers and reduce the acoustic load on rail transport, which will improve the health of passengers. Scientific novelty. The dependence of acoustic load on planning decisions and such elements of improvement as a covering of the carriageway and presence of green plantings is scientifically proved. It was found that each of these factors is able to change the level of transport noise within 10 dB. Practical significance. It is established that on the streets of Kharkov noise exceeds 10 − 20 dB from the existing norms. It is established that noise protection in the city depends on the whole complex of architectural and planning solutions that modify the environment and can create o ptimal conditions for reducing the noise of traffic flows. Each of the above activities has its own practical limitations and opportunities that need to be taken into account when the intensity of the external noise of vehicles to such an extent as the calculation of technical and economic characteristics and time spent on the development and implementation of measures for noise protection of the urban environment.
References
Life safety in everyday conditions of production, life and in emergency situations: Studies. textbook / M. V. Zakharchenko, N. In. Orlov, A. K. Golubev and others. – M.: ISMS, 1996/
Dzhigirey V. S. life Safety. Textbook. – Ed. 4 –e, complemented ./ V. S. Dzhigirey, V. TS. Zhidetsky-Lviv: Poster, 2001. − 256 p.
Gigirey V. S. Ecology and environmental protection: Proc. benefit. − 3rd ed. / V. S. Gigira. – K. : T-vo «Knowledge», KOO, 2004. − 309 p.
Gelibo E. P. life Safety: a textbook for students of higher educational institutions of Ukraine I − IV accreditation levels / E. P. Gelsbo, N. M. Zaveruha.V. Zacharski; ed Is.P. Gelibo, V. M. Pichi. − Kiev «Karavella» Lviv, «New World-2000», 2001. − 320 p.
Protection of territories, buildings and structures from the noise of DBC.1.1-31:2013. View. official. - Introduced for the first time (with the loss in force in Ukraine SNiP II-12-77 «noise Protection».); entry into force: 01.06.2014. Kiev Ministry Of Regional Development Of Ukraine, 2014. − 75 p.
https://helpiks.org/1-128359.html
https://pidruchniki.com/1327010838293/bzhd/vpliv_shumu_organizm_lyudini
http://profmed.at.ua/index/shum_u_mistakh_i_zakhodi_shhodo_jogo_znizhennja/0-90
Downloads
Published
Issue
Section
License
Редакція Видання категорично засуджує прояви плагіату в статтях та вживає всіх можливих заходів для його недопущення. Плагіат розглядається як форма порушення авторських прав і наукової етики.
При виявлені у статті більш ніж 25% запозиченого тексту без відповідних посилань та використання лапок, стаття кваліфікується як така, що містить плагіат. У цьому випадку стаття більше не розглядається редакцією, а автор отримує перше попередження.
Автори, в статтях яких повторно виявлено плагіат, не зможуть публікуватися в усіх журналах Видавництва ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури».
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).